Nyheter

Hjem / Nyheter

Arbeidsleder Vaida Brenciūtė: Teamet vårt er som en knyttneve

Arbeidsleder Vaida Brenciūtė: Teamet vårt er som en knyttneve

16.05.2020

Vaida Brenciūtė er en 32 år gammel kvinne som planla til å komme til Norge for bare én sommer for noen år siden, og nå er hun en vellykket leder for det store teamet i Tiveta Renhold AS – selskapet som tilbyr rengjøringstjenester og er allerede etablert i markedet.

Vi inviterer deg til å bli kjent med den fantastiske historien til Vaida og ambisjonene til Tiveta Renhold AS.


Kan du fortelle oss mer om når og hvordan begynte du å jobbe i selskapet Tiveta Renhold AS?

Jeg begynte å jobbe i Tiveta Renhold AS for ett år siden. Jeg har jobbet innen renhold i flere år. Jeg kom til Norge for 6 år siden og jeg planla å jobbe her over sommeren og komme tilbake til Litauen etterpå, men etter hvert endret planene mine seg. Før jeg begynte i Tiveta Renhold AS, jobbet jeg innen renhold av private hus.

Hvor stor er selskapet?

I dag jobber 21 personer her.

Hvis du måtte nevne fem kvaliteter som best beskriver selskapet, hva ville de være?

Det er et integrert, kunnskapssøkende, proaktivt, ansvarlig selskap som er i stand til å takle alle typer oppgaver.

Fortell oss om arbeidsdagen din. Hvordan ser den ut?

Arbeidsdagen min er egentlig ikke noe spesielt – den starter med en kopp te og planlegging av arbeidsoppgaver, jeg drar til objekter og distribuerer arbeidsoppgaver. Ved behov hjelper jeg med arbeidet planlagt for den dagen.

Du har stilling som arbeidsleder som innebærer et stort ansvar. Hva er de viktigste egenskapene som er nødvendige for denne rollen?

Jeg synes at de viktigste egenskapene er punktlighet, ansvarsfølelse, organisasjonsevne og ønske om å bli bedre.

Hva er den søteste seieren og det bitreste nederlaget i karrieren din?

Det å se arbeidet som er utført godt og overstiger forventningene er den søteste seieren. Man blir bare sterkere og lærer noe av nederlag. Jeg har imidlertid ikke opplevd et bittert nederlag ennå, og jeg håper at jeg ikke vil oppleve det.

Krever du mye av de ansatte?

Dette spørsmålet bør stilles til de ansatte, men etter min mening er kravstorhet en av de viktigste egenskapene til en leder – man må kreve mye både av de ansatte og av seg selv.

Du jobber i byggsektoren der prosjekter er mye større enn i individuell virksomhet. Det krever åpenbart større administrasjons- og implementeringskapasitet. Er det noe spesielt med denne målestokken og hvordan takler du utfordringer?

Ja, i byggsektoren er prosjektene større og vi opplevde det med vårt første prosjekt Lilleaker Vest 1445. Dette prosjektet har hjulpet oss å etablere oss i det bredere markedet, vi har lært mye og har innsett at for å komme videre er det svært viktig å ha et harmonisk og dyktig team. Hvis teamet vårt ikke var som en knyttneve, ville vi ikke oppnådd noe, tror jeg. Vi har fantastiske ansatte og flotte ledere som bidrar til å stå overfor alle utfordringer, og kun gjennom samarbeid kan vi overvinne alt.

Teknologi utvikler seg raskt innen ulike virksomhetsområder. Det kan antakelig sies at nesten hver dag blir sortimentet av apparater og utstyr for renholdsarbeid bredere. Hva er forskjellen mellom utførelsen av oppgavene for fem år siden og i dag? Hvilke trender som gjør arbeidet lettere dominerer i denne teknologialderen? Kunne du fortelle mer om én type arbeid?

Jeg kan bare være enig i at teknologien endrer seg hver dag. For fem år siden vasket vi vinduer med vann og en klut mens i dag gjør vi det med spesialverktøy som gjør arbeidet enklere og behageligere. Før vasket vi gulvet med en mopp for eksempel, og nå er det robotiserte maskiner som gjør det. En gang på en flyplass så jeg en selvgående gulvvaskmaskin. Det virket rart at den var ikke styret av et menneske. Jeg la merke til at flere folk snudde seg og tok bilder med mobilene. Men jeg tror at det som virker uvanlig for oss er ikke noe overraskende og virker helt normalt i ande land som Kina.

En av retningene til den globale virksomheten er robotisering av aktiviteten. La oss ta en del av arbeidet deres – støvfjerning fra rør over taket. Tross alt, kan vi ikke klare det uten hjelp fra et menneske. Hva tenker du om det? Kan mennesker erstattes av roboter innen rengjøring av bygninger?

Robotisering av aktiviteten gjør menneskes arbeid sikkert enklere, men uansett hvor mye teknologien utvikler seg, vil roboter aldri erstatte oss. De fleste som bor i private hus har en robotstøvsuger. Den virker som et mirakel hjemme, men jeg kan si av min egen erfaring at den er til nesten ingen nytte. Vi trenger fortsatt hjelp fra et menneske hvis vi vil at gulvet hjemme blir virkelig rent. En av arbeidsoppgavene våre er å rengjøre rørene over taket. Denne oppgaven krever omhyggelighet og fleksibilitet, og derfor kan ikke en robot utføre den, synes jeg. Bare et menneske kan gjøre det, men selvfølgelig kunne vi ikke utføre denne oppgaven uten hjelp av utstyr som heis. Etter min mening vil mennesker alltid ha arbeid, men over tid vil de nyeste teknologiene gjøre hardt og utmattende arbeid mye enklere.

Vennligst fortell om arbeidet som selskapet utfører og hvilke tjenester planlegger dere å tilby markedet i fremtiden.

Vi driver med rengjøring av private hus, kontorer, sportssentre, sykehus samt vinduer etter byggearbeid. Vi tilbyr også fasaderengjøring, grundig tepperengjøring, gulvpolering, feiing og vasking av underjordiske parkeringsplasser. Vårt team er forberedt til å utføre alle typer renholdsarbeid i henhold til ønsker til hver kunde. Slike arbeidsoppgaver vil bli nødvendige i fremtiden.

Gjennom årene har du samlet et team som du er utrolig stolt over. I forretningsvirksomheten er forholdet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver ett av de mest diskuterte emnene. Hvordan sikrer du et positivt indre miljø? Hva er oppskriften din og et råd til andre forretningsfolk?

For å skape et positivt arbeidsmiljø må arbeidsgiveren først og fremst være rolig, positiv, sikker og ikke skape panikk. Atmosfæren i teamet påvirker sterkt arbeidseffektiviteten, og derfor er det svært viktig at de ansatte kommer på jobb med lyst og positive tanker. Vi er imidlertid alle mennesker og kan ikke ha det bra hver dag, men det er viktig å ha så lite stress og ubehag som mulig. For å skape harmoni i teamet organiserer vi turer og aktiviteter etter jobb så vi kan være sammen i et annet miljø der vi kan bli bedre kjent med hverandre.

Det er mye konkurranse både innen rengjøringssektor og i byggemarkedet. Hvordan skiller dere ut og hvorfor bør kunden velge dere?

Tiveta Renhold AS skiller seg ut fra de andre ved vårt fantastiske team som er arbeidsomt, produktivt og pålitelig. Vi tilbyr det beste forholdet mellom kvalitet og pris. Selskapet vårt bruker de mest effektive verktøyene, rengjøringsprodukter og metoder.

Hva kan ansatte få fra selskapet og hvordan skal de ansatte være? La oss hjelpe alle som vurderer å starte karriere i selskapet deres å ta det første skrittet.

Den som ønsker å bli med på teamet vårt bør være positiv, energisk, omhyggelig, fleksibel og villig til å bedre. Vi tilbyr god belønning for innsats, fleksibel arbeidstid og et vennlig team.

Hvordan forestiller du deg Tiveta Renhold AS om fem år? Hva er forventningene i det norske markedet?

Jeg forestiller meg at om fem år vil selskapet være avansert både når det gjelder prosjekter og ansatte. Jeg håper at vi når nivået til Tiveta Innredninger AS [organisasjonen som tilbyr byggetjenester og har bidratt til å utvikle ideen om Tiveta Renhold AS], og kanskje vil vi ha en enda større fordel.

Kontakt oss

Hvis du er på utkikk etter rengjøringstjenester, er du på rett sted.

 

+47 459 79 309

post@tivetarenhold.no

This website uses cookies

This website uses cookies to improve user experience. By using our website you consent to all cookies in accordance with our Cookie Policy.
I agree
Read more